exaggeration and tall tales galore

Friday, January 02, 2009

buat penat je belajar komponen sastera

Semalam kami dapat kucing baru
Hendak namakan Tun Teja.
Malangnya tidak jadi(kami memanggilnya Becky)
Kerana itulah nama yang ia sudah biasa.

Tadi saya ada tinggikan suara saya
Pada ayah, kerana saya marah.
Tapi ketika menaip pantun ini
Saya sudah berasa serba salah.

Tadi ayah saya bawa Becky keluar
Biarkannya meneroka laman.
Apabila nampak sang arnab, Becky takut
Dan dengan Mr. Bunny dia enggan berkawan.

Saya cuba membuat kek berpuding
Sepatutnya ada dua lapis berwarna terang.
Tapi tidak menjadi, saya patah hati
Jadi kek itu saya buang.

Hari ini saya banyak tulis dalam diari saya
Dengan tulisan yang begitu buruk.
Kalaulah orang lain baca diari itu
Tentu mereka ingat ia ditulis beruk.

Muka saya ada banyak jerawat
Saya rasa sungguh tak puas hati.
Bila-bila saya terpandang cermin
Terus muncul perasaan geli.

Saya pergi tukar warna blog saya
Gatal pergi pilih warna kelabu.
Kadang-kadang bila saya tengok semula
Blog saya nampak hodoh macam jelebu.

Saya senang naik angin pada hari ini
Baru sedikit kena dah merajuk
Tambahan pula, saya bengang
Sebab saya sangat gemuk.
(Damn)

Saya nak menari banyak-banyak
Saya nak baring atas rumput sambil dengar lagu
Saya nak pergi taman permainan terdekat
Dan naik buaian laju-laju.

Pantun saya sangat bodoh
Jangan risau, saya tahu
Tapi lagi baik tulis pantun ini
Daripada post yang panjang merapu-rapu.

ok tenkiu. bye.

9 comments:

Kero Ong said...

nah haiku comment.

wah, writing poems now?
some more writing in malay.
atiqah so chun.

i think your pantun
is actually pretty good.
also, grey is nice.

you are not fat lah.
what are you talking about.
people are just thin :P

yeah, i am rather
eccentric. and i like it,
coz i'm SPESHUL♥

aiya, handwriting,
who cares man. can read can d..
unless you can't, lol.

k getting lazy
even though this is not hard :P
oh - before i stop:

i want to see this
cat of yours. coz i like cats.
faster! post pictures!

Afnan (^_^) said...

Hai ateqs!
I understand d guiltiness dat u felt when u did dat to ur dad...
I at times also raised my voice against my father...my bad..my bad..
Apologize to him ateqs, he'll understand...

Again,we're on d same boat here...
pimples n fat- those things low my self-esteem at times... :(
some people xde jerawat n when i asked them wut did they use? mostly said NOTHING!
well,i guess i'll try it... entah2 pencuci muka yg buat muka lg teruk...CHEMICAL! Xp

xpe2 ateqs, jgn mengalah! mari kita berjuang! chaiyok2!
oh yeah! it's better to ignore d negative feelings dat we have! BE POSITIVE n LIVE UR LIFE!!!

have a nice day =)

fariza azwa muhibah said...

ateqs.
pantun tahun baru.
sungguh refreshing.
haha.
masih bley dipanggil pantunkah?
kerane ia sungguh comel.
=)

Hmm... said...

hahaha...not bad Atiqah... =D
At least it sounds like pantun..

Btw, I got ur msg on FB. The Fuad kan......no comment. Why do I have a feeling we have to go house hunting =/

Anonymous said...

sajak bertajuk " hai atiqah"

hai atiqah ,
lamanya tak bersua,
hinggakan dah beli kucing si teja,
rindunya saya tak terkira,
tak betah duduk kuhitung lamanya,

hai atiqah,
tak usah gundah,
serba salah mendatang,minta maaf sajalah,
yakin pasti en mokhtar kate" tak apalah~"
bukan selalu atiqah di rumah, belanja makan juga satu penyelesaian mudah,

hai atiqah,
wah tertarik hati saudari empunya diari?
rajin sekali menulis tak kenal henti,
malas sungguh diriku menukil apalah nak jadi,
tulisan buruk tak ku peduli,
kerna saya yakin memang tak boleh lawan tulisan saya lagi,

hai atiqah
janganlah merajuk, saya jauh ni,bagaiman nak pujuk?
tak kisah kelabu asalkan isinya padu,
lagipun perkatan sebetulnya 'jerebu' ,
nanti marah orang jelebu ( negeri sembilan)

hai atiqah,
di simpangan ini ku memberi noktah,
punyalah susah membuat sajak nak pecah otak dah,
berkurun sudah lamanya bahasa melayu tidak ku punggah,
jika dibaca sajak perenggan ini pasti menyirap darah cikgu Aisyah,
nak jadi pujangga kononnya, piiraahhh!!

A said...

kero:

Kero my chum
I like your haiku.
Thank you.

hahahahaha, see? this is why I never attempt a haiku(even though I like the idea of it and think it's cool). I can't help but feel ridiculous and that my haiku tak jadi.

yes, you ARE speshul. with the heart symbol at the end which I have no idea how to do, heh.

Afnan:yea, I try not fight back with my parents, sometimes I forget. But we're ok now, so yay.

hahaha, cam irritating lah bile tengok orang lain and they can keep a perfect figure and complexion padahal bukannya jaga makan or follow a proper skin care regiment or anything. but yea, saya tak akan mengalah!

I WILL try and be more positive, I really want to be. It's sorta my unofficial resolution :D

juwa: ya, pantun tahun baru.Bukan refreshing, tapi hancur,haha.Ko panggil pantun aku comel?!AWWW. Saya blushing.

shao:it's horrifying, but at least it rhymes! :D

I'm sorry to say this, but you-know-who is an ass. I'm not going to be pushed around, he's guaranteed the apartment for the next semester, but if we DO have to go house hunting(because we're fed up with the ass's behaviour), unit 307 is available!but this is like, a backup plan of the last resort kind, ok?

nani:Dang nani, yuz be showin' up ma rhymin' skillz. Ma pantun are nuttin' compared to urz.

I KNEW something was off whenever I read the 'jelebu' part!I iz malu. Takpe, the only person from Jelebu(kawasan paling kering di sekitar Malaysia, betul? Geografi form 2) I know is Sarip, yang tak baca blog ni, so hooray hooray.

cayalah nani. Boleh menang Utusan punye sastera award.

kelly said...

ateqsss!!!!
just gonna comment one thing about everything:

"wouldnt it be sooo boring if you were like everyone else?"

stay you
(:

Atiqah said...

kellyyyyyy!haha

so sweet la you.

I give you big smiley face.

:D

whilewhiting said...

hahahaha. comel la ko ateqs!

the pantun sounds about right. :D