exaggeration and tall tales galore

Tuesday, October 07, 2008

Pengajaran Buat Hari Ini

Jangan melengahkan tugasan university.

Saya ada dua assignment yang perlu dihantar minggu ini. Saya telah diberi masa lebih kurang 3 minggu untuk menyiapkannya. Tapi 2 daripada 3 minggu tersebut merupakan cuti pertengahan semester.

saya telah lalai.

Saya menangguhkan tugasan-tugasan tersebut hingga saat-saat terakhir, iaitu sekarang. haih.

Semalam, pada pukul 12 malam, saya hendak tidur setelah gagal menyiapkan semua kerja. Saya membuat keputusan untuk cuba menyiapkannya keesokan harinya. Maka saya pun pergi ke bilik tidur, di mana saya lihat katil saya bertaburan dengan baju.

oh ye. baru saya sedar saya telah lupa untuk lipat laundry. damn.

Maka saya pun mula melipat baju dan ketika itulah saya mendapat idea untuk tidak tidur demi menyiapkan semua kerja rumah. 'If I finish it by tonight, I'd get it over with and wouldn't have to panic and stay up the night before the due day itself', saya fikir dalam kepala saya. Lagipun, saya ada beberapa tugas lain untuk diselesaikan. Jadi saya fikir jika saya tidak tidur, saya akan mempunyai lebih kurang 7 jam tambahan untuk melakukannya semua.

Saya akui, saya tidak pandai membezakan idea bernas daripada idea bodoh.

Jadi, sebab itulah saya sedang menaip ayat ini pada pukul 4.20 pagi di kala hari Selasa. Saya boleh mendengar seekor burung bersiul di luar tingkap. Bagus. ade la jugak teman.

assignment hampir siap! cuma perlu dikemas dan ditokok tambah sedikit disini dan disana. Tapi saya tak puas hati la. Macam tak betul je. Saya boleh dengar suara kecil di dalam kepala saya memaki saya. "Tu lah pasal, siapa suruh tak buat awal-awal. Tengok, skarang kerja semua half-baked aje". Ok fine suara kecil, lesson learned. Now shut up.

Saya confess, sepanjang malam ini saya makan banyak. Kopi, buah, roti, yoghurt, you name it, I had it at one point. Daging?hah. saya telah menggoreng satu pati burger ayam untuk dijamah bersama sos tomato. Semuanya dimakan dengan niat untuk membekalkan tenaga bagi membuat kerja, tapi saya tahu itu semua hanya naluri tamak saya untuk makan banyak. haih. Cuma kumpulan makanan sayur-sayuran sahaja yang tidak diwakili. Serat? jangan risau. Saya bercadang hendak makan cereal sebentar lagi sebagai breakfast. Serat la kan tu? Ke tidak?

Ok. saya hendak pergi basuh kuali yang saya guna untuk goreng pati burger tadi. selamat pagi.

10 comments:

mostlyepiphanies said...

Saya juga mahu berjaga sampai pagi dan membuat tugasan universiti! Pasti berasa produktif!

Kebelakangan ini, saya sering bangun lewat di kala pagi, dan hal ini menyebabkan saya berasa sungguhlah tidak produktif.

Mengeluh.

Atiqah said...

saudara aizuddin: produktif, tapi pastikan hari keesokannya anda tiada kelas. kalau tidak, nanti jadi macam saya. terpaksa minum satu botol air untuk memaksa diri untuk berjaga ketika lecture economics.

bangun awal mempunyai upward sloping relationship dengan rasa produktif/puas hati. lagi awal bangun, lagi produktif rasanya.

mengeluh juga. takpe2. mulai sekarang kita akan bangun awal, ye?

kelly said...

ateqs!!!
LOL!!!
bersama-samalah kita insaf eh?
haha..by the way ive linked ur blog to mine!..so we can "blog-stalk" each other..!!(eventho we live like, 5 minutes from each other :P)

Anonymous said...

pati burger? that reminds me of Sponge Bob Malay version.... Krappi Patti! (CRABBY pADDY)

Atiqah said...

cliche-vu aka kelly cool: insaf jom? haha. hurray, i'm linking you up juga! mari sesame stalk.

syefik chicken pox: hahahaha, crabby patty?(crabby paddy? padi yang bad mood?hahahaha) reminds me of burger ramly.

kelly said...

a burger ramlee sounds SOO friggin' good rite nw!! :(

so sedap yet so far!

Anonymous said...

oi bestnye mana dapat patty burger halal??

why do we do our assignments to the last minute? thast kinda like my problem too, . geez need to menginsafkan diri banyak2.

Anonymous said...

hahaha..heyloo ateq..syok benar baca blog anda..yeah..no last min work..while i was reading i felt like wna off th laptop n open my books as i'm going t have xm sooner..wwuuhuu..heard from jy tat u will b back earlier than her rite..hehehe..miss u wey..take care my dear..bye bye..muacksss..

Atiqah said...

kelly:burger ramlee. not ramly. my bad. ramly is the mat-salleh spelling, hahaha. aburger ramlee special WOULD be good now. best not to think of it, though, it'll just make our longing for it grow :p

nani: there's this company here called Baiada that supplies halal processed poultry,so yeah. halal chicken burger patties, ftw.

my assignments are finished for this sem,woot!ok. next sem assignments. let's make a pact to start EARLY. ceh. boleh ke?

wuiling:hahahaha, syok ye? terima kasih! hurry up and switch off the laptop and start studying!heh. I should be studying also but I'm so lazy, aiya. and yes, i'll be back early! you take care too :)

f at i n said...

haha..count me in!! skrang dah jd habit buat assignment last minit.
the results aren't that good, mata pon dpt panda eye...esoknye--->TDO spanjang hari.

no point jugak. haha

tp kan ateqs, time makan yang plg sdp adalah waktu tgh stay up kan? Semua benda tersusun depan mate untuk diNGAP smpai habis!!!!